Saturday 22 September 2012

IKRAMTeens Bloggers


       Masih teringat ketika berada di rumah Akhi Ayip Al Bakriy Bin Abdul Aziz bersama Akhi Mohd Helmy Manja Bin Mohd Salami ketika bulan Ogos 2012 lepas. Waktu itu kami sedang gigih dalam menyiapkan Assignment Statistic. Entah bagaimana lalu Allah memberi ilham kepada saya untuk menubuhkan IKRAM's Bloggers. Setelah berbincang dengan mereka berdua lalu kami bertiga sepakat untuk menubuhkan kumpulan  ini. Dengan kurniaan daya kreativiti oleh Allah S.W.T yang dikurniakan kepada Akhi Ayip maka terciptalah logo yang ada diatas sekarang ini. Pada mulanya gerakan kumpulan ini hanyalah gerakan 'bawah tanah'. Tetapi setelah dibawa bincang dengan IKRAMTeens akhirnya kumpulan ini secara rasminya telah diletakkan dibawah naungan IKRAMTeens salah satu cabang di dalam NGO Pertubuhan Ikram Malaysia. Nama IKRAM's Bloggers juga secara rasminya telah ditukar kepada IKRAMTeens Bloggers. 

       Tujuan kami menubuhkan kumpulan ini tidak lain tidak bukan ialah untuk memudahkan para blogger menyampaikan dakwah melalui blog mereka masing-masing kepada para pembaca. Para blogger boleh terus 'post link' mereka kedalam kumpulan ini dan memudahkan para pembaca untuk menerima mesej dakwah yang cuba disampaikan oleh Para Blogger. Ianya juga memudahkan para pembaca untuk 'blog walking' jika mereka belum 'follow' blog seseorang tersebut. Alhamdulillah semenjak hari pertama kumpulan ini ditubuhkan, ahli kumpulannya terus bertambah dari masa ke semasa.

         Antara objektif utama kumpulan ini ialah:


  •  Mengumpul setiap ahli IKRAM dan Para Peserta yang pernah menyertai mana-mana program   IKRAM.
  • Memudahkan Para Blogger IKRAM menyampaikan setiap apa yang di 'POST' didalam blog masing-masing.
  • Memudahkan Para Pembaca membaca setiap apa yang di 'POST' oleh Para Blogger.
  • Mengeratkan Ukhuwah antara ahli IKRAM dan Para Peserta.               

       Objektif akan ditambah dari masa ke semasa mengikut keperluan. Buat yang belum ahli didalam NGO Pertubuhan IKRAM juga digalakkan menyertai kumpulan ini selagi anda memang ingin menyampaikan dakwah melalui blog anda. InsyaAllah semoga medium ini dapat membantu dan memudahkan urusan kita.

        Saya juga telah bersetuju untuk menjadikan akhi & akhwat ini sebagai 'Admin' dalam menguruskan kumpulan ini di Facebook. Mereka adalah Akhi Abang Deen(Syafiq), Akhi Helmy Manja, Akhi Ayip, Ukhti Fatin Adilah dan saya sendiri.

         Doa saya semoga akan ada lagi Para Blogger yang sudi menyertai kami agar kumpulan ini bertambah kukuh dalam menyatukan Ummah insyaAllah.

No comments: