Wednesday 12 September 2012

Oppa Gangnam Style!

   


        Baru-baru ini kita digemparkan dengan trend  Oppa Gangnam Style. Sehingga ia menjadi ikutan para muda mudi diseluruh dunia sehingga orang dewasa turut terlibat. Jika dilihat di Youtube kini seramai 156,000,000 telah menyaksikan video tersebut hasil nyanyian rapper PSY. Tidak dinafikan sehingga ada satu keluarga ini yang berada di Malaysia melakukan aksi Gangnam Style dengan pakaian serba lengkap berbaju Melayu di rumah mereka hingga mendapat jolokan "Family Paling Happening" ketika awal bulan Syawal lepas. Perdana Menteri Malaysia sendiri iaitu Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak telah tweet satu statement di Twitter beliau yang berbunyi "Been Hearing About Gangnam Style All Of Last Week, Even In the News. What's Your View That Makes It So Popular." Ini satu bukti yang menunjukkan bahawa Gangnam Style kini telah menjadi satu isu yang hangat diperkatakan.

        Saya telah berbincang dengan ahli usrah saya yang lain semalam mengenai isu ini setelah saya melihat sendiri di Facebook, Twitter mahupun di blog ramai yang memperkatakan mengenai trend ini yang menghina Rasulullah S.A.W dan Islam itu sendiri. Jika ianya benar maka kita haruslah berjihad dalam menangani isu ini kerana ia berkenaan kesucian Islam yakni agama Allah S.W.T.

      Setelah berbincang dengan naqib saya dan ahli usrah yang lain, saya dapati ada sedikit ketidakbenaran dalam kita menuduh mengenai Gangnam Style itu sendiri. Sebagai contoh, ada segelintir yang mengatakan Gangnam Style ini menghina Rasulullah S.A.W yang menaiki Burroq ketika Israk & Mikraj kerana Style yang direka PSY itu seperti mereka menunggang kuda. Cuba saya tanya para pembaca, adakah kita tahu bagaimana rupa Burroq itu? Rasulullah tidak pernah bersabda secara spesifik mengenai rupa Burroq walau cara Baginda menaiki Burroq itu sekalipun. Baginda hanya bersabda bahawa dia menaiki Burroq ketika Mikraj dan pergerakan Burroq yang sangat pantas yakni satu langkah Burroq itu sejauh mata memandang. Beliau tidak pernah pula bersabda bagaimana cara beliau menaiki Burroq. Jadi bagaimana kita hendak mengatakan Gangnam Style menghina cara Rasulullah S.A.W menaiki Burroq?

       Saya ingin berkongsi apa yang naqib saya post di group-group Facebook beliau dengan sedikit hujah yang dibincangkan semalam. "Bismillah.. InsyaAllah beberapa ketika ini kita sering mendengar keburukan Oppa Gangnam Style. Sangat ana setuju jika dikatakan OGS itu memang tidak soleh untuk didengar dan ditiru gayanya oleh umum dan perlu dijauhi, namun untuk menyatakan ketidak solehan itu dengan sangkaan-sangkaan yang tidak diketahui kesahihannya, pendustaan dan fakta palsu yang menyanggahi fakta sebenar yang akhirnya memalukan Umat Islam itu sendiri, lalu disebarkan kepada umum adalah sangat tidak mampu diterima oleh agama Islam yang mulia ini. Ini oleh kerana Islam tidak pernah dan tidak akan pernah tertegak diatas kepalsuan dan pendustaan.

 "Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sesekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan." (Al Maidah; 8)

 Dari Abu Hurairah r.a bahwa Rasulullah S.A.W bersabda: "Cukuplah seseorang dikatakan berdusta jika dia menceritakan semua yang didengarinya." (Hadith Riwayat Muslim)

"Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seseorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidiklah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan." (Al Hujurat; 6)

Dari Ibnu Mas'ud r.a bahwa Rasulullah S.A.W: "Sesungguhnya dusta itu akan membawa kepada keburukan; sesungguuhnya keburukan itu akan mengheret kepada neraka; dan sesungguhnya orang yang sentiasa berdusta akan dicatat disisi Allah sebagai pendusta." (Hadith Al Bukhari & Muslim)

      InsyaAllah yang dikasihi Allah sekalian, sampaikanlah keburukan mengenai OGS ini dengan kebenaran bukan dengan pendustaan. Sampaikanlah ianya dalam keadaan kita sendiri tidak dimurkai Allah S.W.T kerana berdusta, menyebarkan perkara dusta dan perkara-perkara yang kita sendiri tidak tahu kebenaran dan kesahihannya. Supaya maklumat-maklumat yang kalian sampaikan nanti menjadi asbab lahirnya golongan Ulul Albab yang soleh pemikirannya, bukan sembab dan lembab kerna terpengaruh dengan pendustaan yang tiada benarnya. Sungguh jika saya sendiri melihat video Gangnam Style ini di Youtube tersangatlah lucah. Tidak dapat dibayangkan bagaimana kanak-kanak kecil yang melihat video tersebut. Semoga ibubapa lebih pantau dan ambil berat mengenai isu ini kerana kanak-kanak zaman ini memang mudah terdedah dengan dunia IT yang tidak menjauhkan mereka dengan doktrin sebegitu rupa. Kita sedia maklum bukan di akhbar ada kes kanak-kanak lelaki yang masih di sekolah rendah telah merogol rakan sebayanya di sekolah? Ya dengan video seperti Gangnam Style itu boleh menjadi punca besar terjadinya kes-kes sebegitu.

     Maaf jika ada kekasaran dalam membahas isu ini. InsyaAllah jika ada hujah yang lebih tepat dan sahih diharap boleh berkongsi bersama saya. Wallahu Waliyyut Taufiq.
     

No comments: