Wednesday 12 September 2012

Lorong Haji Taib...

     Masih teringat ketika di Masjid Kampung Baru beberapa minggu yang lepas setelah berjemaah bersama-sama menunaikan Solat Maghrib dan Solat Isya'. Kuliah maghrib malam itu yang menceritakan mengenai satu Hadith mengenai salah seorang sahabat Rasulullah S.A.W iaitu Ma'iz Bin Malik r.a yang telah berzina. Ibrah dari penceritaan mengenai hadith itu sungguh membuka hati para jemaah malam itu agar kita sentiasa bersangka baik dan memohon ampun kepada Allah S.W.T.

       Namun yang ingin dikongsikan disini ialah ketika saya ingin pulang dari Masjid. Pada malam itu saya telah melalui satu lorong yang hangat diperkatakan masyarakat umum dan ianya sedia maklum sebagai tempat yang 'panas' oleh pandangan umum iaitu Lorong Haji Taib. Ketika melalui lorong itu seperti biasa saya telah disapa oleh beberapa orang 'bapa ayam' yang menawarkan pelacur disitu. Saya telah menolak tawaran itu dengan baik. Ada dari kalangan mereka yang terus membujuk dengan menyediakan pelacur yang masih 'fresh' dan sedikit mahal harganya namun saya tetap menolak dengan baik. Mereka menghormati keputusan aya.

         Saya lalu pula dikawasan para 'mak nyah' menawarkan diri mereka. Salah seorang dari mereka mendekati saya dan menawarkan diri mereka serta mempromosikan 'ice-ice baby' yakni syabu kepada saya. Saya menolak dengan baik tawaran tersebut. Ingin saya memperkatakan bahawa kesemua kejadian tersebut bukan kali pertama malah telah berulang kali tiap kali saya lalu dikawasan tersebut. Masih teringat pernah sekali seorang 'mak nyah' datang kepada saya lalu menggosok payu dara palsunya di badan saya. Saya terpaksa 'menangani' mak nyah tersebut kerana ianya telah mencabar maruah saya. Dan semenjak hari itu insiden seperti itu tidak pernah terjadi lagi.

        Para 'pusher' yang terang benderang menjual ganja sentiasa berkeliaran disitu. Yang peliknya sudah ada Balai Polis Chow Kit yang mula beroperasi semenjak beberapa tahun lepas namun untuk melihat pengurangan operasi para 'mak nyah', 'pusher' dan 'bapa ayam' tiada pula kelihatan hasilnya. Sedangkan balai dan rumah 'mak nyah' hanya beberapa meter sahaja.

       Mungkin ada yang tertanya kalau dah kawasan itu sebegitu rupa kenapa saya masih nak lalu juga? Bukan apa, kerana jika saya ingin pulang ke rumah dari masjid saya terpaksa lalu di kawasan tersebut. Dan saya kurang setuju jika kita terus mengelak dari kawasan seperti itu sedangkan mereka amat memerlukan kita dalam menyampaikan risalah Rasulullah S.A.W kepada meraka. Kalau nak kata kawasan seperti itu 'panas' dan sebagainya apa bezanya kawasan tumpuan masyarakat seperti di ibu kota yang banyak juga maksiat berleluasa seperti Bukit Bintang?

       Saya telah terjumpa satu lagu yang sangat sesuai untuk menyampaikan mesej mengenai Lorong Haji Taib. Saya berharap akan ada para da'ie yang sanggup berjuang bersama-sama dalam mengIslahkan kawasan itu suatu hari nanti insyaAllah.

UKAYS- NAFAS ORANG KOTA

Di lorong kota itu yang kemilau,
Termanggulah seorang musafir,
Memerhati nafas-nafas manusia,
Kelesuan Kepasrahan Kepenatan,

Berbisiklah sang musafir sendirian
Oh inikah dikatakan kemodenan,
Sedangkan kejahilan masih ada,
Pada diri generasi berilmu bertamadun dan ceria.

Di lorong kota itu ada pelbagai cerita,
Tentang masyarakat yang hilang punca,
Mereka berpusuan mencari apa-apa saja,
Tanpa hiraukan nasib,
Nusa bangsa.

Wacana hidupmu bagaikan nista,
Disebalik cahaya ada gelapnya,
Moraliti keilmuan keimanan,
Hanya bersalut dinama melindungi kesamaran dimata.

Mengapakah engkau sanggup,
Mendustai yang anarki,
Pandanglah pada alam,
Yang semakin huru-hara.

Dimanakah perananmu
Untuk pertahankan bangsa agama,
Yang semakin terbiar keranamu. 

Dilorong kota itu,
Masih ada tetamu setiap siang malam urusan manusia,

Maharajalela oh serabutnya.

Di lorong kota itu,
Masih ada sendamu sedang bersyair sendu,
Terus menyelusuri oh fantasi ngeri sebelum nafas terhenti,
Simpangan kota ini bangkitlah engkau dari mimpi-mimpi.


1 comment:

Anonymous said...

risalah apa yang disampaikan di lorng hj taib?