Monday 24 September 2012

FOVIA

        Bismillahirrahmanirrahim





        Memandangkan dah nama blog ini pun Travelog & Sketch jadi saya ingin berkongi satu hobi dan satu kumpulan kugiran yang pernah saya tubuhkan suatu ketika dahulu. Sebelum itu saya ingin berkongsi satu lagu dekat atas tu yang bertajuk My Mistakes Were Made For You dari kumpulan The Last Shadow Puppets yang berasal dari negara Britain. Dah lama rasanya tak dengar lagu tu. Sungguh ianya telah megimbau setiap kenangan manis yang lalu. Genre Alternatif Rock yang sangat saya gemari hingga ke hari ini. Jika ada diluar sana yang terdedah dengan lagu-lagu KPop dengan suka citanya saya pula terdedah dengan lagu bersifat 'bawah tanah'. Band-band Indie yang mempunyai keunikan tersendiri melalui musik mereka.

         Dah dekat tiga tahun saya meninggalkan hobi tersebut iaitu bermain gitar. Teringat waktu dahulu setiap kali bangun pagi tak pernah saya keluar dari bilik selagi tidak memetik gitar jenama Santa Cruz. Alunan bunyi instrumental yang menaikkan hormon adrenalin dalam diri cukup memberikan semangat di waktu pagi dengan pelbagai emosi. Kini guitar tersebut hanya tersimpan rapi diatas almari. Rasanya dah berhabuk pun. InsyaAllah rasanya kemahiran dalam mengalunkan gitar masih tidak pudar malah saya anggap ianya antara bakat yang terpendam.

         Minat yang mendalam kepada musik hingga saya dan sahabat sekolah yang lain mengambil Pendidikan Musik sebagai mata pelajaran elektif di sekolah. Kami juga telah menubuhkan satu band yang digelar Fovia. Makna Fovia adalah 'For We Are' yang bermaksud kami berempat kerana anggota band itu terdiri dari empat orang iaitu Akhi Zulkhairi selaku guitarist utama, Akhi Azreen selaku bassist, Akhi Faizal selaku drummer dan saya sendiri selaku vocalist serta guitarist kedua. Saya masih ingat lagu kami yang amat popular ketika itu ialah Epilog. Lagu yang sangat sentimental. Sungguh kami terharu jika rakan-rakan menyanyikan lagu tersebut di sekolah. Kami telah manfaatkan dua kali seminggu untuk 'jamming' iaitu berlatih bersama dan mencipta lagu-lagu baru. Sejam 'jamming' boleh mencecah RM25 di sesuatu studio. Jika dua jam untuk dua kali seminggu?




        Saya dan Akhi Zulkhairi pernah bercita-cita untuk memiliki gitar jenama Fender dari jenis Jazzmaster. Bunyi gitar itu sungguh sesuai untuk musik yang bergenre Alternatif dan Jazz. Harga gitar tersebut mencecah RM 6k keatas. Sungguh ketika masih menuntut di sekolah menengah tidak mungkin kami mampu untuk membelinya.


         

       Antara inspirasi terbesar kami dalam menubuhkan kumpulan kugiran ini ialah kumpulan kugiran antarabangsa dari Britain seperti Arctic Monkeys, The Stroke dan The Last Shadow Puppets. Kumpulan kugiran tempatan pula seperti Bittersweet & The Times. Musik Alternatif Rock yang dibawa mereka sungguh bertepatan dengan jiwa kami ketika itu. Saya sendiri tidak beberapa minat dengan musik yang terlalu keras seperti Metal. Bagi saya semua itu bukanlah seni melainkan kegilaan.

          Kami pernah mewakili sekolah untuk bertanding di peringkat negeri di SMK Sentul Utama juga pernah beberapa kali membuat persembahan di sekolah. Cikgu Pendidikan Musik juga telah memberikan kepercayaan kepada kami untuk menggunakan studio sekolah dan menjaganya jadi secara tidak langsung ianya telah memudahkan kami untuk mengasah bakat dan berlatih saban hari. 

             Mula terkuburnya kumpulan kugiran ini dan mula hilangnya minat saya terhadap gitar ialah ketika menyertai PLKN di Kem Setia Ikhlas, Semenyih. Alhamdulillah ketika Allah S.W.T memberikan hidayah kepada saya untuk mendekatiNya juga berkenalan dengan ramai insan-insan soleh lalu apa yang saya rasa tiada faedah dan manfaat maka saya tinggalkan sekelip mata.  Bagi saya setelah itu, ada lagi perkara-perkara lain yang harus saya beri tumpuan dan manfaatkan serta lebih soleh untuk saya laksanakan selain hanya tertumpu kepada kumpulan ini hingga akhirnya saya nekad bubarkan Fovia. Ahli-ahli kumpulan Fovia juga telah terpisah jauh kerana kami menyambung pelajaran di Institusi Pengajian Tinggi yang berbeza. Saya juga telah berpegang kepada sabda Rasulullah S.A.W:
  
"Diantara tanda kebaikan Islam seseorang ialah meninggalkan perkara yang tidak bermanfaat baginya." (Hadith Riwayat At Tirmidzi)


                Memang benar Allah itu Maha Penyayang lagi Maha Pemberi. Jika Dia mengambil sesuatu yang baik dari kita maka insyaAllah Dia akan gantikan dengan yang lebih baik dari itu. Alhamdulillah jika dulu Allah S.W.T telah menarik balik kumpulan kugiran yakni Fovia dari saya tapi kini Dia telah mengurniakan pula kumpulan IKRAMTeens Bloggers untuk saya menjalani aktiviti-aktiviti yang boleh membantu saya dekat denganNya. Dia lebih mengetahui. Mungkin jika saya masih bersama Fovia lalu saya akan lalai dan semakin jauh dariNya.

SubhanAllah! Alhamdulillah! Allahuakbar!


Allahu. Terima Kasih Ya Allah !