Friday 4 January 2013

8 Bulan Bersama IKRAM

        


          Alhamdulillah Wa Syukurillah. Masih diberi kesempatan untuk menghirup udara segar di pagi tahun baru masihi 2013 baru-baru ini. Walaupun tengah sibuk memimpin adik-adik khas dari Sabak Bernam ketika menjadi salah seorang Fasilitator didalam program 1000 Jiwa 1 Hati yang diadakan di Masjid Sultan Salahudin Abdul Aziz Shah namun untuk mengambil masa seketika bagi muhasabah diri sepanjang tahun 2012 yang lalu tetap jua saya jalankan agar awal tahun ini menjadi satu titik permulaan dengan satu anjakan paradigma bagi menjadi insan yang lebih cemerlang dan berjaya di masa hadapan.

          Program 1000 Jiwa 1 Hati juga merupakan program terakhir saya bagi tahun lepas yang diadakan bersama Pertubuhan Ikram Malaysia dengan badan-badan kerajaan dan bukan kerajaan yang lain. Alhamdulillah ruh bagi menghadapi tahun baru ini lebih jelas terasa. 

        Bagi saya mereka yang mengambil insiatif bagi meraikan tahun baru ini dengan membawa keluarga mereka sama ada mengikuti program seperti 1000 Jiwa 1 Hati, Diambang 13 di Stadium Shah Alam, mengikuti kuliah khas Sheikh Nurudin Al Banjari pada hari itu atau program-program ilmiah yang lain antara orang-orang yang berjaya dan lebih memahami tujuan hidup ini.

         InsyaAllah entry kali ini saya ingin menulis mengenai pengalaman saya bersama Pertubuhan Ikram Malaysia sepanjang tahun lepas. Pertubuhan Ikram Malaysia merupakan satu perbadanan dakwah, kebajikan dan tarbiah.  Jika tidak silap, saya telah menyertainya ketika penghujung bulan Mei tahun lepas. Saya mula kenal dengan NGO ini melalui seorang kakak yang sangat dihormati bergelar Jihad Umayrah (nama penanya di Facebook) (seorang aktivis dakwah yang sangat terkenal dengan 'doddles-nya' & blognya) semasa bekerja di perpustakaan kampus.

http://www.facebook.com/fatinadilah.jihadumayrahdua?fref=ts

http://fatinhambahina.blogspot.com/


          Setelah diajak untuk menyertai Usrah bawah NGO Ikram ini saya pun dengan tidak mengambil masa yang lama terus mempersetujui untuk mengikutinya. Kerana ketika itu saya sangat kehausan ilmu agama. Saya sedar bahawa ketika itu saya masih jumud dalam Fikrah Islamiyyah yang sebenarnya. Dan saya juga ingin memperhalusi lagi ilmu agama saya. Saya telah mengajak Akhi Helmy Manja saat itu untuk bersama-sama dengan saya.

          Tidak lama kemudian pertemuan dengan veteran-veteran NGO Ikram mula diatur. Akhirnya saya dipertemukan dengan Pak Long(Gelaran beliau dalam program IkramTeens) iaitu Pak Cik Hassan Unir selaku YDP Ikram daerah Batu juga dengan Pak Cik Kadir dan Pak Cik Omar. Saat itu saya dapat merasakan naluri kebapaan mereka serta seorang Da'ei yang tidak mengenal erti lelah saat bertaaruf dengan mereka semua.






          Dua minggu setelah itu, saya diajak pula untuk menyertai satu program yang diberi nama KBM iaitu program Keindahan Bersama Mu. Ketika itu program KBM bawah IkramTeens sedang dijalankan di Masjid Bangsar. Itulah pertama kali saya merasa menjadi seorang Fasilitator bersama Akhi Helmy Manja. Walaupun menjadi Fasi tapi muka saya turut basah dipenuhi air mata seperti adik-adik peserta kesan program tersebut. Dan saat itu jugalah kami mengenali Sang Murabbi tercinta kami iaitu naqib yang sangat-sangat dihormati. Akhi Syafiq Bin Ismail atau lebih dikenali sebagai Abang Deen. Ketika itu beliau juga sedang mengendalikan sepenuh masa program tersebut.

        Naqib saya ini kecil je orangnya. Tapi kecil-kecil cili padi. Ilmunya sangat tinggi. Dia berjaya mengisi balik Ruh Islam yang hakiki didalam diri saya ini. Ketika saya masih terkapai-kapai dalam mencari kebenaran. Alhamdulillah akhirnya Dia telah pertemukan pula dengan naqib saya ini agar menjadi antara asbab saya terus tsabat dalam cahaya kebenaran. Ialah saya baru sahaja setahun berhijrah ketika itu. Masih cetek ilmu saya. Saya amat memerlukan pembimbing saat itu. Jikalau saya anak murid dialah gurunya bagi mengenal si Sang Pencipta.

       

http://nickozulkarnain93.blogspot.com/2012/11/manisnya-hidayahakhirnya-aku-berubah.html


       Baru seminggu ber Usrah/Bulatan Gembira/Study Circle dengan Akhi Syafiq dan Akhi Helmy lalu Akhi Ayip pula datang menyusul. Sehingga tidak lama kemudian Akhi Umair dan Akhi Fadzly juga turut menyertai kami. InsyaAllah mereka inilah antara rijal-rijal yang akan membela agama Allah kelak. Menegakkan yang Hak serta menafikan yang Batil.

         MasyaAllah, bila kami berhalaqah Tuhan sahaja yang tahu perasaan kami. Menangis bersama, ketawa bersama sudah menjadi kebiasaan buat kami. Air mata yang berjurai didepan sahabat yang lain bukan kerana kami ini lelaki lembut tetapi kerana teringatkan serta rindu pada Sang Khaliq.  Membincangkan isu-isu yang berkaitan Islam itulah yang kami utamakan. Taddabur Al Quran, menghafal hadith-hadith baru yang sahih serta hasan. Izzahnya bersama mereka semua dibawah naungan Islam ini.

       Walaupun  baru sehari berpisah atau kekurangan salah seorang anggota, pasti kami sangat merindui. Itulah kuasa ukhuwah yang tercipta kerana Allah. Cinta antara sahabat yang sangat kukuh. Kami memang tidak boleh dipisahkan. Sangat menyayangi antara kami semua. Saya pasti, perasaan ini jugalah yang turut dirasai Para Sahabat bersama Rasulullah S.A.W ketika dahulu. Malah lebih hebat lagi!

      Bersama ahli usrah yang sangat dicintai. Kami berjaulah bersama menjelajah seluruh semenanjung Malaysia selain menghadiri pelbagai program. Pelbagai lagi aktiviti usrah yang kami jalani seperti rehlah, daurah dan sebagainya bagi membina semula tembok-tembok Islam didalam diri ini.

          Usrah itu mungkin bukanlah satu kewajiban. Mungkin juga bukan satu kemestian tetapi ianya boleh jadi satu keperluan buat kita mengharungi dunia ini insyaAllah. Kerana dengan Usrah boleh jadi kita sedang membina Fikrah Islamiyyah yang hakiki. Kita mengikuti Akidah yang Sahih. Juga menjalani amal ibadah yang sahih dengan disiplin-disiplin ilmu yang dituntut melalui pelbagai ruang ilmiah.

        Selain pelbagai program bersama IkramTeens saya juga turut menyertai pelbagai program yang diadakan bersama Ikram Batu bagi mendekati masyarakat. Bersama yang lain seperti pakcik-pakcik, Para Ummi juga Ikhwah Akhwat yang datang dari pelbagai IPTA/IPTS serta dari sektor pekerjaan yang berbeza lalu kami ke Flat-flat, rumah PPR bagi menyantuni masyarakat agar dekat dengan Islam dengan mempelbagaikan aktiviti. Kami juga mengadakan pelbagai program khas untuk ahli Ikram sendiri seperti Family Day dan sebagainya bagi mengeratkan lagi hubungan ukhuwah kami.

     InsyaAllah pada tahun ini juga saya berazam bagi mendirikan IkramSiswa IIC di International Islamic College Malaysia. Jika universiti lain seperti UIAM, USIM dan sebagainya ada Ikram Siswa. Maka IIC juga harus ada organisasinya. Doakan saya. InsyaAllah pelancaran IkramSiswa akan diadakan pada 19 Januari  2013 bertempat di dewan UNISEL, Shah Alam.

           "Yang Suci Itu Bukan Tiada Masa Silam, Yang Berdosa Itu Bukan Tiada Masa Hadapan". Inilah kata-kata yang sangat memberi motivasi pada saya bagi menjadi Insan yang terus ingin kembali kepada Tuhannya. Kerana sudah tiba masanya kita mengajak yang lain berhijrah bagi bersama-sama kita berjuang membela agama Allah. Tidak seharusnya Muslim itu terus dicemuh, dihina, diejek, dipandang rendah kerana dosa silamnya. Sudah tiba masanya kita mengajak mereka juga menjadi seorang Mukmin. Islam agama Rahmat. Bukan sekadar agama Menghukum.

         InsyaAllah saya seru agar semua para pembaca untuk bersama-sama saya bagi membela agama Allah serta menjadi hambaNya yang begitu bercita-cita tinggi terhadap SyurgaNya bukan DuniaNya. Tiada mati yang lebih mulia melainkan Syahid. Hidup ini hanya sementara. Akhirat itulah yang kekal selamanya. Jadi ayuh! Jika kita akan pergi meninggalkan dunia ini kelak maka marilah bersama-sama kita bercitakan Syahid kerana Allah.

Wallahu Waliyyut Taufiq

            


2 comments:

Muhammad Adam bin Roslan said...

semoga berjaya dalam perjuangan dakwah

Unknown said...

InsyaAllah akhi Adam. Enta juga :)