Friday 11 January 2013

Caliph Youth Society (CYS)






        Alhamdulillah akhirnya Annual General Meeting of Caliph Youth Society yang bersidang pada tarikh 11 Januari 2013 (Jumaat) dapat berjalan dengan jayanya. Mesyuarat yang bermula sekitar jam 9:30 pagi dan tamat hanya pada 10:30 pagi. Pembubaran ahli-ahli lama sebelum perlantikan ahli-ahli baru yang bakal menyandang tempat Presiden dan biro-biro yang lain. InsyaAllah 'Main Board' baru ini bakal menjalankan amanah serta tangunggjawab dengan baik. 

        Caliph Youth Society merupakan salah satu kelab yang ada di International Islamic College Malaysia (IIC). Kelab ini berteraskan dakwah dan tarbiah mengikut Al Quran dan As Sunnah. Kelab ini banyak mengadakan aktiviti-aktiviti yang bermanfaat serta berunsurkan dakwah dan tarbiah seperti menyebarkan pengetahuan tentang Islam, isu-isu semasa yang berkaitan dengan Islam juga bagi mengisi semula ruh-ruh Islam pada setiap Muslim khususnya warga di IIC.

           



        Pertama kali saya bersama dengan Caliph Youth Society ialah pada awal tahun lepas itupun secara tidak rasmi. Bersama ahli-ahli CYS yang semuanya insyaAllah soleh solehah membuatkan saya berasa sentiasa rendah diri dengan mereka. InsyaAllah sedikit sebanyak dapat menuntut ilmu serta menimba pengalaman bersama mereka semua. Yang rasminya bersama CYS bila saya bersama-sama ahli-ahli CYS yang lain mengadakan satu program yang dipanggil sebagai "Malam Bersama Gaza" pada akhir tahun lepas. 

       Itulah program pertama saya bersama CYS. Tugas pertama saya ketika itu menjadi protokol bersama Akhi Fadzly untuk menjaga para artis jemputan bagi menjayakan program itu. Program malam itu merupakan anjuran bersama CYS, Musolla IIC dan Aqsa Syarif (NGO). 


        Malam itu juga saya dapat tahu bahawa kumpulan Indieband yang bergelar BUNKFACE kini telah mengikuti Usrah bersama geng-geng Ustaz Abdul Razak Bin Muthalib yang juga merangkap Penasihat CYS. SubhanAllah Alhamdulillah Allahuakbar! Allah telah membuka hati mereka. Semoga mereka tsabat dalam hidayah Allah itu.



Ustaz kesayangan warga IIC ni (2 dari kiri)

        MasyaAllah. Hari ini saya dapat lihat ramai Insan mula berbondong-bondong berhijrah ingin kembali pada Tuhannya terutamanya dari kalangan Artis. Rindu pada kebenaran Islam. Bosan untuk terus dilekati palit-palit dosa. InsyaAllah mari kita doakan mereka semua dan terus berikan semangat pada mereka. Semoga mereka juga bakal jadi pejuang agama kelak. Tanda-tanda kemenangan sudah mula kelihatan.

        Balik kepada CYS, alangkah terkejutnya saya apabila dipilih sebagai "Economy Bureau Of Caliph Youth Society" bagi sesi 2013 ketika mesyuarat tadi. Ketua Biro Ekonomi. Satu amanah yang amat berat buat saya. Sedangkan saya merasakan bahawa Akhi Fadzly yakni sahabat karib saya lebih layak untuk menyandang jawatan itu berdasarkan perjuangannya yang lebih lama bersama CYS. Kerana saya telah dahulu mendengar ura-ura bahawa Akhi Fadzly akan menjadi Ketua Biro Ekonomi bagi sesi 2013 tahun ini.

        Apabila nama saya disebut oleh Ustaz Abdul Razak Bin Muthalib. Allah sahaja yang tahu perasaan saya. Berdebar-debar rasanya. Berat sungguh kaki saya nak melangkah kedepan mengambil watikah perlantikan. Apakah ini yang memang dirasakan oleh semua pemimpin saat terpilih? Sila beritahu saya...

        Jika diimbau kembali, apalah sangat sumbangan saya sebelum ini bersama CYS. Tapi pemilihan mengikuti kaedah Syura oleh ahli-ahli jawatankuasa tertinggi CYS telah sebulat suara memilih saya bagi menyandang jawatan ini. Saya juga pasti ini amanah dari Allah. Tiada sebab untuk saya menolaknya. Tapi dalam masa saya saya sedikit dilema. Bagaimana harus saya menerajui kepimpinan ini dengan baik kelak?

        Sungguh ini pertama kali saya berada dalam kepimpinan yang saya rasakan sangat-sangat serius dan mencabar. Sedangkan ketika disekolah dahulu saya seorang yang pasif dalam aktiviti berpesatuan apatah lagi dalam bidang kepimpinan. Seingat saya, penglibatan dalam kepimpinan yang pernah saya sandang pun hanya sebagai Ketua Kelas pada Darjah 5 dan Tingkatan 2. Itupun semasa majlis pelantikan dan pembacaan ikrar bagi perlantikan ketua kelas ketika menengah dulu saya dengan sengaja tidak hadir semasa perhimpunan hanya kerana sifat pemalu saya serta keyakinan diri  yang rendah.

     Saya ingat dengan satu hadith ini yang berbunyi:

Rasulullah S.A.W bersabda: "Kamu semua begitu bercita-cita terhadap jawatan kepimpinan, ianya akan menjadi penyesalan pada hari kiamat. Ianya sesuatu yang nikmat pada permulaannya tapi keburukan pada akhirnya." (Riwayat Al Bukhari)

      Pesanan cinta dari Rasulullah ini cukup merisaukan hati saya. Bercita-cita untuk satu jawatan itu bukanlah keinginan saya. Saya lebih selesa dan suka menjadi pelajar biasa. Kerana saya tahu beratnya tugas sebagai seorang pemimpin. Tapi ini juga merupakan satu amanah. Pantang menyerah sebelum berjuang. Niat saya dulu menyertai CYS pun sekadar ingin jadi ahli biasa dan kerana ramainya insan soleh yang berada dibawah kelab ini maka saya juga ingin menyertainya. Tapi hari ini semuanya telah berubah sekelip mata. Saya merancang dengan cita-cita dan harapan. Allah merancang dengan cintaNya.

"Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keredhaan) Kami, Kami akan tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sungguh, Allah beserta orang-orang yang berbuat baik." (Al Ankabut :69)

      Saya yakin pemilihan ini merupakan pemilihan dari Allah. Bukan semata kerana Syura mereka. Tapi Allah lah yang telah tetapkan hati mereka untuk memilih saya menduduki jawatan ini. Saya yakin Dia telah pilih saya. Saya yakin Dia tidak akan menguji hambaNya itu dengan apa sahaja ujian melainkan HambaNya itu sebenarnya mampu untuk melaluinya. Tinggal kita sahaja yang pilih bagaimana harus menghadapi ujian-ujian itu. Sentiasa ada dua jalan. Pilihlah jalan yang terbaik. InsyaAllah mintalah selalu petunjuk dariNya. Saya tahu Allah ada bersama saya. 

       Saya amat mengharapkan sokongan dan dorongan dari para pembaca. Doa kalian merupakan hadiah terbaik buat saya. Juga buat ahli-ahli CYS yang bakal baca entry ini. Saya bukanlah yang terbaik dari kalangan kamu, juga bukanlah yang paling soleh diantara kamu. Jika yang saya bawa itu benar maka patuh dan ikutilah. Namun jika yang saya bawa itu salah maka tegurlah atau jika saya sudah tidak berkemampuan lagi maka sila beritahu pada saya lalu dengan rela hati saya akan melepaskan jawatan ini kepada yang lebih layak insyaAllah.

           Isnin ini insyaAllah saya akan mulakan gerak kerja yang pertama. Semoga langkah kanan. Sekali lagi, jangan lupa doakan saya. Jazakumullahu Khairan Katsira.

Wallahu Waliyyut Taufiq

2 comments:

PPINS said...

buat yang terbaik. Sentiasa Luruskan niat mu.. semuanya kerana Allah

Unknown said...

InsyaAllah...doakan :)