Wednesday 9 January 2013

Kisah Imam Hambali Dengan Wanita Muda Si Pemintal Benang

Pada suatu hari itu, datanglah seorang wanita muda menghadap Imam Hambali dengan gundah gulana. Dia datang agar diberi suatu fatwa: "Wahai Imam Hambali dengarlah kisahku ini. Semoga dirimu dan diriku dapat keampunan dari Allah."

Kemudian dia terdiam sejenak mengambil nafas yang panjang sebelum memulakan bicara: "Sesungguhnya saya ini perempuan yang miskin. Saya tidak mempunyai apa-apa kecuali tiga orang anak yang masih kecil. Hidup saya sungguh melarat, hingga kami tidak mempunyai lampu untuk menerangi rumah."

Sambungya lagi: "Untuk membiayai hidup kami anak-beranak, saya bekerja sebagai pemintal benang. Saya akan memintal pada waktu malam dan akan menjualnya pada siang hari."

Setelah sekian lama Imam Hambali terdiam sambil fokus dengan apa yang wanita itu utarakan lalu dia berkata: "Dimanakah suami puan?

Jawab wanita itu: "Dia syahid ketika menentang pemerintahan Khalifah Al Mustakim yang zalim itu. Semenjak itu hidup kami melarat."

"Teruskan ceritamu", pinta Imam Hambali.

 "Kerana rumah kami tiada lampu, maka saya terpaksa menunggu sampai bulan purnama barulah saya boleh memintal benang," kata wanita itu.

Kemudian dia menyambung lagi ceritanya: "Pada suatu malam, ada kafilah dagang dari Syam datang lalu singgah bermalam dekat dengan tempat tinggal kami. Mereka membawa lampu yang banyak sehingga cahayanya sampai menerangi rumah kami. Saya mengambil kesempatan itu untuk bekerja memintal benang dibawah cahaya lampu mereka. Sekarang pertanyaan saya adakah hasil jualan benang yang saya pintal dibawah cahaya lampu kafilah itu, halal untuk saya gunakan?"

Imam Hambali berasa kagum dengan wanita itu lalu bertanya, "Siapakah engkau wahai wanita muda yang sangat berfikir tentang hukum agama disaat Umat Islam lalai dan kikir terhadap harta mereka?"

Dengan nada rendah wanita itu menjawab: "Saya adalah adik perempuan kepada Basyar Al Hafidz yang meninggal dunia." Mendengar jawapan wanita muda itu, Imam Hambali menangis hingga janggutnya basah dek air mata yang berjurai.


 Imam Hambali sangat mengenali Basyar Al Hafidz, seorang gabenor yang beriman dan beramal soleh. Setelah tangisannya reda, maka Imam Hambali pun berkata: "Sesungguhnya saya takut pada azab Allah. Kerana itu, berilah saya waktu untuk menjawab pertanyaan puan itu. Silalah kembali kerumahmu dan besok datang kesini lagi."


Imam Hambali memang tak berkehendak dalam menjawab suatu persoalan terburu-buru apatah lagi yang berkenaan soal Halal dan Haram.

Pada malam itu, beliau berdoa, bermunajat serta memohon petunjuk dari Allah S.W.T.

  

Keesokan harinya, wanita muda itu datang lagi untuk mendengar jawaban dari Imam Hambali.

"Wahai wanita solehah. Sesungguhnya kain penutup muka yang engkau pakai itu lebih mulia dari serban yang aku pakai ini. Kami ini tidak layak untuk disamakan dengan orang tua yang telah mendahului kita. Sesungguhnya kamu seorang wanita yang berhati luhur, bertakwa dan penuh rasa takut kepada Allah", dengan rendah hatinya Imam Hambali berkata hingga hampir menangis lagi.

  

"Wahai Tuan Imam Hambali. Bagaimana dengan pertanyaan saya semalam?" Desak wanita muda itu.

"Berkenaan pertanyaanmu, sekiranya engkau tidak mendapat keizinan dari rombongan kafilah dagang itu, maka tidak Halal bagimu untuk menggunakan wang dari hasil jualan benang itu," jawab Imam Hambali.

Wanita itu tiba-tiba rasa berdosa. Lalu dia cuba kejar semula rombongan kafilah yang telah beransur pergi itu. Dia sanggup menemui mereka seorang demi seorang bagi memohon maaf dan meminta keizinan untuk menggunakan cahaya lampu dari lampu yang dibawa oleh kafilah itu agar rezeki yang diperolehinya menjadi Halal dan penuh berkat.

Tetapi sayang seribu kali sayang kerana kafilah itu telah beransur pergi dan berlalu jauh. Tampaknya usaha wanita muda itu untuk mengejar mereka menemui jalan buntu. Wanita muda itu berasa sangat kecewa. Berita tentang wanita muda itu sampai kepada pengetahuan Khalifah Al Mutawakkil. Khalifah baru yang baik dan beramal soleh. Beliau sangat kagum dengan wanita itu lalu memberinya wang sebanyak 10 ribu dinar.

Wanita muda itu kembali menemui Imam Hambali sekali lagi lalu bertanya tentang hadiah berupa wang dari khalifah: "Adakah wang ini Halal bagi saya dan anak-anak saya?"

"Khalifah juga pernah memberikan wang sebanyak itu kepada saya tetapi saya serahkan semuanya kepada fakir miskin yang saya temui dijalanan ketika ingin pulang," jawab Imam Hambali.

Akhirnya wanita muda itu pun mengikuti jejak Imam Hambali tersebut. Dia memberikan semua wang itu kepada fakir miskin.


       InsyaAllah inilah adalah satu kisah benar ketika zaman Imam Hambali dengan seorang wanita muda yang mulia. Antara motivasi yang dapat diambil daripada kisah ini ialah marilah kita sama-sama berusaha dan berwaspada agar rezeki yang kita perolehi adalah benar-benar dari sumber yang Halal.

     Ramai Muslim hari ini memandang sambil lewa soal ini. Kata diri itu Muslim, cinta Allah dan RasulNya, mengaku Islam tetapi hakikatnya? Mari sama-sama muhasabah. Kalau wanita itu masih ragu-ragu tentang Halal atau Haramnya rezeki yang diperolehinya hanya kerana mengambil sedikit cahaya lampu dari para kafilah Syam itu maka kita pula yang sering curi tulang semasa bekerja ini? Rasuah? Pinjaman yang terkandung riba? Nauzubillah.


Rasulullah S.A.W pernah bersabda: "Akan datang nanti suatu masa, orang-orang tidak peduli dari mana harta yang dihasilkannya, apakah dari jalan yang Halal atau dari jalan yang Haram." (Hadith Bukhari)

     Solehahnya wanita muda yang berpurdah itu hingga Imam Hambali berkata kain penutup muka wanita itu lebih baik dari serban yang dipakai olehnya. Masih adakah wanita semulia ini? InsyaAllah sebaik-baik perhiasan didunia adalah wanita solehah yang sentiasa takut pada Allah, berilmu dan berakhlak mulia.  

InsyaAllah semoga para pembaca dapat mengambil ibrah dari kisah ini.

Wallahu Waliyyut Taufiq

1 comment:

Muhammad Adam bin Roslan said...

terima kasih atas perkongsian.. :)